۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

آيا مردها هم به پوكي استخوان مبتلا مي‌شوند؟


محققان مي‌گويند؛ مردان هم پوكي استخوان مبتلا مي‌شوند اما خطر ابتلا به اين عارضه استخواني در زنان به مراتب بيشتر از مردان است.

پوكي استخوان يا متخلخل شدن استخوان‌ها، بيماري است كه مهمترين ويژگي آن كاهش تراكم استخوان‌ها و تخريب ساختاري در بافت‌هاي استخواني است.

به گفته متخصصان؛ اين وضعيت، خطر شكستگي‌هاي استخواني را افزايش مي‌دهد.

بر اساس مقاله جديد پزشكي كه در روزنامه نيويورك تايمز منتشر شده، پوكي استخوان يكي از مشكلات اصلي بهداشت عمومي است كه تنها در كشوري مثل امريكا سلامت 44 ميليون نفر را تهديد مي‌كند و حدود 68 درصد از اين افراد را زنان تشكيل مي‌دهند.

آمارها نشان مي‌دهد كه پس از سن 50 سالگي از هر دو زن، يك نفر و از هر چهار مرد، يك نفر در طول عمر خود به شكستگي‌هاي ناشي از پوكي استخوان مبتلا مي‌شوند.

به گفته متخصصان؛ بدن ما استخوان‌هاي كهنه را با استخوان‌هاي نو و تازه جايگزين مي‌كند. در طول سن رشد، جايگزيني استخوان‌هاي تازه سريعتر از تخليه بافت‌هاي كهنه صورت مي‌گيرد . در سن 30 سالگي انسان به اوج ميزان تراكم استخواني در بدن خود مي‌رسد. اما پس از اين سن، بدن در مقايسه با تشكيل بافت‌هاي جديد، بيشتر استخوان از دست مي‌دهد.

اما چه كساني در معرض خطر ابتلا به پوكي استخوان هستند؟

جنسيت مهمترين نقش را در اين زمينه ايفا مي‌كند، يعني اگر شما زن باشيد بيشتر در معرض ابتلا به اين عارضه قرار داريد. زنان به دليل تغييرات مربوط به يائسگي در مقايسه با مردان، بافت استخواني كمتري دارند و سريعتر هم استخوان از دست مي‌دهند. همچنين زناني كه جثه كوچك و استخوان‌هاي ظريف دارند بيشتر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.

بعلاوه تحقيقات نشان مي‌دهد كه زنان قفقازي و آسيايي، بالاترين خطر ابتلا به پوكي استخوان را دارند. درعين حال سن هم فاكتور خطرزاي بسيار مهمي است؛ چون استخوان‌ها با بالا رفتن سن نازكتر و ضعيف‌تر مي شوند. بعلاوه مصرف پايين كلسيم با از دست رفتن تراكم استخواني رابطه مستقيم دارد. از آنجا كه پوكي استخوان يك بيماري خاموش و مخفي است لذا ممكن است بيماران تا زماني كه بر اثر افتادن و زمين خوردن دچار شكستگي استخواني نشده‌اند از وجود آن مطلع نشوند به همين خاطر توصيه مي‌شود كه افراد در سنين بالاتر حتما به طور منظم از اين حيث آزمايشات كامل را انجام دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر